Infektivna-mononukleoza

Zaušnjaci su zarazna virusna infekcija podušnih žlijezda, koja uzrokuje povećanje žlijezda slinovnica. Funkcija podušnih žlijezda je izlučivanje sline, a one se nalaze ispod i ispred ušiju. Zaušnjaci, nazvani još i mumps, uzrokovani su virusom parotitis.

Kod zaraze virusom zaušnjaka, uglavnom su zaražene obje žlijezde. Virusna infekcija može se prenijeti kihanjem, kašljem, govorom, preko neopranih ruku ili korištenjem predmeta zaražene osobe.

Kada osoba jednom preboli infekciju zaušnjaka, postaje doživotno imuna.

Simptomi zaušnjaka

Simptomi zaušnjaka su:

Otečene i bolne žlijezde slinovnice na jednoj ili obje strane lica
Visoka temperatura
Glavobolja
Bolovi u mišićima
Slabost i umor
Gubitak apetita
Bol tijekom žvakanja ili gutanja
Mučnina i povraćanje

Period inkubacije je između 16 i 18 dana, a može potrajati i do četiri tjedna.
Zaušnjaci se smatraju dječjom bolešću, no kada se virusna infekcija pojavi kod odraslih, opasnost može biti puno veća. Virus zaušnjaka u organizam ulazi kroz nos ili usta, a također može zahvatiti mozak i ovojnicu, testise, jajnike, gušteraču i druge dijelove tijela.

Komplikacije kod zaušnjaka

Zaušnjaci također mogu izazvati i komplikacije kao što su:

-Encefalitis, odnosno upala mozga, uzrokovana virusnom infekcijom. Iako vrlo rijetka infekcija, može biti opasna po život.
-Meningitis, infekcija i upala moždanih ovojnica (meninga) i kralježnične moždine. Ova infekcija je također rijetka.
-Orhitis ili upala testisa, kod koje dolazi do oticanja jednog ili oba testisa te može uzrokovati sterilnost.

-Pogađa tinejdžere i odrasle osobe.
-Upala jajnika, odnosno bol u donjem dijelu trbuha.
-Gubitak sluha
-Pobačaj

Prevencija zaušnjaka

Zaušnjaci se danas preveniraju cijepljenjem, koje je rutinsko u djetinjstvu. Cjepivo se ubrizgava u mišić u kombinaciji s cjepivom protiv ospica i rubeole. Takvo cjepivo nazivamo MMR (measles-mums-rubeola). Cjepivo se daje u dobi od 18 mjeseci te još jednom u dobi od 3 do 6 godina.

Liječenje zaušnjaka

Kao mnoge druge virusne infekcije, zaušnjaci se ne mogu liječiti antibioticima, već ih jednostavno treba preležati.

Preporučuje se meka hrana, s obzirom da žvakanje može biti otežano. Također, preporučuje se izbjegavati kiselu hranu i tekućinu, koje izazivaju pojačano izlučivanje sline, što stvara bol. Liječnici obično preporučuju analgetike poput ibuprofena i paracetamola, za glavobolju i malaksalost.

Liječenje zaušnjaka

Kod zaušnjaka ne treba uzimati acetilsalicilnu kiselinu (aspirin), zbog povećanog rizika za nastanak Reyeova sindroma. Kod teške mučnine i povraćanja, zbog pankreatitisa, daje se tekućina intravenski. Kod upale testisa, od pomoći mogu biti hladni oblozi.

Pojava komplikacija je moguća i vrlo ozbiljna, no isto tako i rijetka. Ako osjetite neke od simptoma koji ukazuju na komplikacije, odmah kontaktirajte liječnika.

Kreni zdravo