Sinusi su zrakom ispunjen prostor u kostima lubanje koje okružuju nosnu šupljinu. Prekriveni su sluznicom koja izlučuje sekret, a čija je uloga održavanje vlažnosti u nosnicama i zadržavanje čestica bakterija i prljavštine. Ukoliko dođe do zadebljanja sluznice, onemogućuje se normalan protok zraka, a istodobno se zadržava sekret te tako dolazi do upale sinusa.

Koji su simptomi upale sinusa?

Najčešći simptomi koji upućuju na upalu sinusa su:

bol i pritisak u području oko sinusa
začepljen nos sa pratećim zeleno-žutim sekretom koji može uzrokovati i upalu grla te kašalj
glavobolja
povišena temperatura
manje uobičajeni simptomi upale sinusa uključuju umor, smanjen osjećaj mirisa, neugodan zadah i groznicu.
Intenzitet boli često ovisi o tome koji sinusi su upaljeni. razlikujemo:

Maksilarne sinuse u području jagodica, a koji uzrokuju bolove u gornjoj čeljusti, zubobolju te bolove u obrazima.
Frontalne sinuse na obje strane čela iznad očiju, a mogu uzrokovati bol u području iznad obrva te uz to, čelo može biti osjetljivo na dodir.
Etmoidne sinuse u kostima iza nosnog grebena i između očiju, koji mogu uzrokovati bolove u području očiju i nosa.
Sfenoidne sinuse u kostima iza etmoidnih sinusa u stražnjim regijama nosa, a koji uzrokuju bolove u području očiju i vrha glave. Upala sfenoidnih sinusa može uzrokovati i bolove u području uha i vrata.
U rijetkim slučajevima, sinusna infekcija može se proširiti na kosti lica, odnosno membranu sluznice u mozgu. Vrlo rijetko, upala sinusa može se proširiti u obliku gnojnog džepa u području oka, mozga ili lubanje. Ukoliko tijekom sinusitisa primijetite natečenost očnih kapaka, trebali biste se obratiti svom liječniku opće prakse.

Liječenje upale sinusa

Većina ljudi koja boluje od akutnog sinusitisa oporavi se bez liječenja. Međutim, ukoliko simptomi traju dulje od tjedan dana ili primijetite njihovo pogoršanje, preporučuje se posjetiti liječnika opće prakse. Nekoliko metoda može se primijeniti kod liječenja upale sinusa. Evo kojih:

Samopomoć

Neke osobe smatraju kako udisanje pare iz zdjele vruće (ali ne kipuće) vode može olakšati simptome upale sinusa. Također, možete pokušati s tuširanjem vrućom vodom ili stavljanjem toplog ručnika na područje lica. Prilikom spavanja preporučuje se glavu i ramena nasloniti na jastuk. Ove metode mnogi smatraju djelotvornima. Međutim, nema znanstvenih dokaza koji potvrđuju njihovu učinkovitost.
Lijekovi

Lijekovi protiv bolova koji su u slobodnoj prodaji (ibuprofen, paracetamol i slično) mogu olakšati bolove i sniziti povišenu tjelesnu temperaturu. Također, postoje dokazi da korištenje slane vode u sprejevima ili kapima za nos može pomoći kod simptoma kroničnog sinusitisa. Ovi lijekovi dostupni su u ljekarnama bez recepta.

U slobodnoj prodaji nalaze se i razni nazalni sprejevi i kapi koje također možete dobiti i na recept. Ovi sprejevi uključuju dekongestivi i blage steroide koji pomažu kod ublažavanja simptoma upale sinusa. Vaš liječnik opće prakse ili ljekarnik može vam preporučiti najprimjereniji lijek za vas.

Ukoliko je sinusitis posljedica bakterijske infekcije ili ako razvijete sekundarnu bakterijsku infekciju zbog upale sinusa, liječnik vam može propisati antibiotike. Međutim, istraživanja pokazuju da se osam od deset ljudi s akutnim sinusitisom uobičajeno oporavi u roku od dva tjedna i bez antibiotika.

Prilikom istodobne alergije i upale sinusa, kontroliranje alergije može pomoći i kod ublažavanja simptoma sinusitisa. U tu svrhu koriste se antihistaminik tablete.

Kirurški zahvat

Ukoliko vam kod kroničnog sinusitisa ne pomažu lijekovi i ostale metode liječenja, vaš specijalist može predložiti da uzmete u obzir operaciju sinusa.

Prilikom funkcionalne endoskopske operacije sinusa (FESS) kirurg ispire sinuse i povećava prirodni otvor sinusa pomoću endoskopa. Ova operacija izvodi se pod lokalnom ili općom anestezijom. Ostale vrste operacija mogu ukloniti nosne polipe ili ispraviti opstrukcije u nosu koje mogu biti uzrok sinusitisa.